Befőzés
2021. júl. 16., Dr. Klujber Valéria

Ma divat, hogy alig főzve, valamilyen adalékkal sűrítve tegyük el a lekvárokat, a lehető legkevesebb cukorral.

Ebben persze van jó is.

De most nézzük meg a másik oldalt: mi is az a befőzőcukor, amit ilyenkor hozzáteszünk a gyümölcshöz?

Ha az összetevőket olvassuk, akkor ezt látjuk: cukor, zselésítőanyag (pektinek), savanyúságot szabályozó anyag (citromsav), tartósítószer (szorbinsav), dextróz, pálmaolaj.

Ha a dzsemfixeket vesszük, akkor a külön vásárolt cukor mellé, a következőket adjuk a lekvárunkhoz:
dextróz, zselésítőanyag (pektinek E440), savanyúságot szabályozó anyag (citromsav E330), tartósítószer (szorbinsav E200), pálmaolaj

Ennél a márkánál, aminek mindkét termékét nézem, tökéletesen ugyanaz. Hozzáteszem árban jobban megéri külön-külön megvenni és aztán összevegyíteni őket, mintha előre összekeverve, befőzőcukorként vennénk meg. Így maximum egy zacskót spórolunk meg, az egyik csomagolásét.

A pektin
Növényekben előforduló, azokból kivonható hosszú láncú molekula, ami a vizet megkötve képes zselésíteni az élelmiszereinket. Nem ismerjük veszélyét. Kiürül, rost mivolta miatt inkább egészséges.
Természetesen módon almából lehet hozzáadni a lekvárokhoz. Külön pektin is kapható.

Citromsav
Erős savas ízt ad az ételekhez, nem valószínű, hogy természetes formájában, vagyis növényekből kivonva állítják elő, mert szinte mindenben van előnyös élelmiszeripari tulajdonságai miatt (megőrzi a szint, gátolja a baktériumok szaporodását stb).
Külön citromsav is kapható, ami nyilván hasonlóan iparilag készült.

Szorbinsav
Tartósít, azzal hogy, gátolja az élesztők, a penészgombák és néhány baktérium növekedését. Természetben is előfordul, de már iparilag állítják elő. Savas közegben hatékonyabb.
Nagyon sok termékben (szárított gyümölcsök, tartós kenyerek, margarinok) használják fel.
Létezik napi maximális fogyasztási ajánlás, de veszélytelennek tartják.

Pálmaolaj
Arról, hogy mi a fő baj a pálmaolajjal, már írtunk http://www.tinivagyok.hu/temak/joev/item/palmaolaj
Az állati, olykor transzzsírokat szokták vele kiváltani, a táplálkozás-élettani hatása a telített zsírsavak miatt nagy mennyiségben nem kedvező.

Szóval nincs nagy baj az összetevőkkel, de hogy nyerünk-e mindezzel annyit, amennyit a régimódi lekvárkészítéssel veszítenénk, azt mindenki döntse el maga.

Ha a gáz- vagy villanyszámlán akarsz spórolni, akkor talán megéri. Számold ki!

Az ízeket összehasonlíthatod.

Próbáld ki mindkét módon!